7/3



Jag har fått många frågor ang min plastikoperation både via bloggen och via mail.
Det som kommer hända är..

 På operationsdagen kommer du till Strandpaviljongen i Landskrona.
 Du får ett eget rum med dusch, toalett (på de flesta rummen) och tv.
Inför operationen får du smärtlindring i förebyggande syfte och du får även lite lugnande medicin.
(det behövs alldeles säkert..*L*)
Du får duscha och tvåla in dig med en antibakteriell tvål.
 När du är hos oss vill vi att du ska trivas.
Vi ser till att du har en morgonrock och varma strumpor under din vistelse.
Inför operationen träffar du din läkare som ritar ut operationsområdet och du har möjlighet att ställa ytterligare frågor

De kommer börja med att lyfta bröstet och ta bort överflödig hud...
Vi ändrar bröstvårtans placering och avlägsnar den överflödiga huden under bröstet.
Om det är ett mindre lyft som behövs kan det räcka med att avlägsna hud runt vårtgården vilket ger ett mindre ärr.

Operationen sker under narkos och tar ungefär en timme.
 Förbered gärna för att någon hämtar dig efter operationen.
 Det är även bra om du har någon som kan hjälpa dig
 i hemmet de första dagarna då du kan ha ont och är trött.

Efter operationen ska du bära du en sport-bh, som du får av kliniken,
dygnet runt i två månader för att resultatet skall bli så bra som möjligt.
Därefter ska denna bh användas dagtid under ca två månaders tid.

Vanligtvis har man inte så ont efter ett bröstlyft;
Panodil och Ipren är i regel tillräckligt som smärtlindring.
I början kan du få nedsatt känsel i brösten men den kommer tillbaka gradvis.
Räkna med att vara sjukskriven i upp till tre veckor och undvik att göra tunga lyft under de första månaderna efter operationen

Men det är ju inte bara lyftet jag ska göra..
utan jag måste "stoppa" mina nya bröst med något också..
så nästa steg är en bröstförstoring....

Snittet läggs antingen i armhålan eller i vecket under bröstet,
beroende på patientens önskemål och förutsättningar.
 Att lägga in geléhallonimplantat via armhålan,
är något som ökar förutsättningarna för ett säkert och vackert resultat

Implantatet läggs i en ficka direkt bakom den egna bröstvävnaden och bröstmuskeln.
Därefter försluter vi snittet med tejp och stygn.
Ibland behöver man göra ett bröstlyft samtidigt som bröstförstoringen.
Snittet kan då oftast läggas endast runt bröstvårtan.

Operationen sker under narkos och tar ungefär en timme.
Vi rekommenderar att du stannar kvar på kliniken en natt för att få hjälp av vår sköterska med bland annat smärtlindring, vilket är viktigt i början då du har som mest ont.
Förbered gärna för att någon hämtar dig på kliniken.
Det är även bra om du har någon som kan hjälpa dig i hemmet de första dagarna efter operationen
 då du kan ha ont och är trött.

Brösten kommer att kännas mycket spända
och stora de första dagarna efter operationen
men detta minskar successivt under ett par veckor.
 Det är även helt normalt att det bränner runt bröstvårtorna.
Efter operationen ska du bära en bygel-bh, dygnet runt i, ungefär, två veckor för att resultatet skall bli så bra som möjligt. Denna tillhandahålls av kliniken.
Du ska undvika att bära tungt de första 2-3 veckorna efter operationen. 

Det är normalt att vara sjukskriven två till fyra veckor efter operationen.
Efter ungefär två veckor gör vi en läkningskontroll och tar bort stygnen.
Tre månader senare träffas vi för en slutkontroll. 

Möjligheten till amning och mammografi påverkas inte efter en operation. 

Så hur jag ska göra efter operationen kommer vara ett mellanting av båda...
Jag får mer information på tisdag..
och självklart kommer jag blogga då också!

Nervositeten växer sig större för varje timme som närmare sig!
Men det är en positiv nervositet,
och det är ju bra.
Jag har fjärilar i magen,
som flyger hit och dit...
förmodligen därför jag är orolig i magen...*L*
Så nu är det bara söndag, måndag....
kvar....

Linda





   

Kommentarer
Postat av: Lina





Kommer hålla alla tummar. tår och annat löst skit på kroppen den dagen =)

Och jag vill gärna se bilder sedan =). Mina bröstvårtor är nästan i nivå med min navel...å jag har aldrig ammat...så du kan tänka dig =p.



Jag vill helst inte ha något gele eller silikon alls...men jag vet inte om kirurger kan trolla...euhm.



Jag funderade på citadell också...men jag kommer varken dit eller hem på ett bra sätt.



Kraam =)

2009-03-07 @ 10:41:05
URL: http://tjockis.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0