MAT FÖR GBP OPERERADE

Mat med fast konsistens

Från vecka 5 och framåt

FRUKOST:    1 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt,fullkornsvälling
                         ½ skiva hårt/mjukt bröd med bredbart pålägg
                        (nyckelhålsmärkt)
                         eller
                         1 dl havregrynsgröt och ½ dl lättmjölk
                         eller
                         1 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt/fullkornsvälling
                         2 msk frukostflingor
                          eller
                          1 dl mannagrynsgröt
                          ½ skiva hårt/mjukt bröd

MELLANMÅL:    ½-1 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt
                             ½-1 frukt
                             eller
                             ½-1 knäckemacka med lättmargarin, magert pålägg

LUNCH:              1 dl lättmjölk 20-30 minuter före måltiden
                              ½-1 dl kött kött/fisk/fågel/ägg
                              1 liten kokt potatis/ ½ dl kokt ris/pasta
                              ½ -1 dl grönsaker/rotfrukter, kokta/färska
                              fettsnål sås

MELLANMÅL:    ½ -1 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt
                             ½ - 1 frukt
                              eller
                              ½ -1 knäckemacka med lättmargarin, magert pålägg

MIDDAG:             1 dl lättmjölk 20-30 minuter före måltiden
                              ½ -1 dl kött/fisk/fågel/ägg
                             1 liten kokt potatis/ ½ dl kokt pasta/ris
                             ½ - 1 dl kokta/färska grönsaker/rotfrukter
                             fettsnål sås

KVÄLLSMÅL:      välj något av följande....
                              1 dl lättmjölk
                              1 dl lättfil
                              1 dl lättyoghurt
                              ½ mjuk smörgås
                              1 knäckebröd
                              ½ - 1 frukt

Du ska försöka efterlikna en vanlig matdag. De tre
första målen är frukost, lunch och middag. Mängden mat ska anpassas individuellt.
Börja med mindre mängd mat och öka sedan successivt portionsstorlekarna till den högsta rekommenderade mängden. Mellanmålen bidrar till en jämnare fördelning av matintaget.
Då du äter små volymer mat är det viktigt att äta ofta.
Vätskeintaget ska vara minst 2 liter per dag.

Kommentarer
Postat av: emmely

Vad skönt att dietisten var bra ! Mina steg idag har jag kämpat ganska mycket för .. eftersom vi har studiedag i dag så rör jag iaf mindre när man är ledig ! Men klarade steg målet ! Mina steg idag är 7984. Nu ska jag fortsätta att läsa bloggar!

2008-03-11 @ 20:12:11
URL: http://graje.blogg.se
Postat av: Lillaviola

Dagens steg:9783. De sista 1000 tog jag hemma i vardagsrummet:-) Min familj har gapskrattat åt mig! De tycker jag är lite *dingdong* Men det bjuder jag på! Kram!

2008-03-11 @ 20:23:43
URL: http://lillaviola.blogg.se
Postat av: Jessica

Låter som det blir en massa mjölk =) Tur att det är gott!!

Idag kom jag ihåg att sätta på mig stegis på praktiken och det bidrog nog till mer än hälften av mina steg idag!!6951 stycken blev det till slut efter en liten kvällsprommis.
Kram! SOv gott!

2008-03-11 @ 21:02:53
URL: http://sweetpeach.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0